2016. november 16., szerda

26. rész - A fürdőszoba festése és beépítése

Mivel már október végén jártunk, ezért egyre inkább kezdett kényelmetlenebbé válni a dézsában való fürdés. Mi tagadás, hűvösre fordult az idő. És bár még rengeteg gipszkartonozni való volt a konyhában és az előtérben is, mégiscsak nekiálltam a fürdőszoba falainak a véglegesítéséhez. 


Erre azért is volt szükség, hogy aztán a helyére téve a fürdőkádat, mielőbb letehessem a laminált padlót. Igen, a laminált padlót. Ugyanis, mivel faházról van szó igazi fapadlóval (deszka és OSB), ezért nem önthettem rá betont és nem burkolhattam azt le, mint ahogy általában - a merev hagyomány szerint - azt szokták. 

Hogy működhet-e a fa fürdőszoba? Szerintem igen, mint ahogy az az alábbi képen is látszik:

Fával ugyan kényesebb, de sokkal-sokkal 
természetesebb és szebb

És bevallom őszintén, már bánom, hogy nem fa fürdőkádat vettem:

Fa fürdőkád fa fürdőszobához

Eleinte azt hittem, hogy több százezer forint egy fa fürdőkád, de egy röpke árajánlatkérés után el kell, hogy mondjam, ha nem is olcsó, de szerintem elérhető az átlagos építtető számára: 160.000 forint.

Na, mindegy. Tulajdonképpen pénzem se maradt rá, úgyhogy abból kell építkeznem, amim van. Még jó, hogy az építkezésem dereka táján már megvettem a kádat, mert ha nem így tettem volna, akkor másra költöttem volna az árát. Sajnos költséghatékonyság miatt muszáj voltam a legolcsóbb megoldást választani, azaz vettem egy kádat 35.000 forinttért tartószerkezet nélkül, meg egy pár lábat az aljára hatezerért, hogy aztán ha eljön az ideje, magam csináljam meg az oldalfalait.

Erre tulajdonképpen épp tegnap kerítettem sort, vagyis november 16-án. A munkafolyamat képekben:

Felborítottam a kádat és méretet vettem róla

Ezután elmentem a lapszabászatba és levágattam négy elemet, plusz vágtam hozzá megfelelő hosszúságú 5x5-ös párnafát a sarkokra

Az elkészült vázat végül fém sarokpántokkal erősítettem meg

Annyira stabilan fogja, hogy simán forgathatom, amerre csak akarom

Ezután ismét bekentem a sarkokat kátránnyal

A falhoz állítás előtt a kész szerkezetet átitattam azzal a pórustömítő anyaggal, amivel a ház külső homlokzatát is kezeltem, hogy megakadályozzam az esetleges nedvesség bejutását a fába. A száradási idő miatt egyelőre csak egy réteget kapott, viszont az alját beeresztettem kátránnyal is, és úgy fektettem le a talpára.

Miután a falhoz illesztettem a "ládát", kivágtam a lefolyó helyét

A következőkben két nyílást kellett vágjak a ládára: egyet előre, hogy azon benyúlva összeköthessem a lefolyót a káddal (mert ugye a kád behelyezése után már nem férek másként hozzá), a másikat pedig az oldalára, hogy telefújjam purhabbal a kád alját a nagyobb stabilitás kedvéért. 

Másnap a vízszerelővel beillesztettük a kádat a ládába...

...majd a szerelő összekötötte a lefolyócsövet azon a lyukon, 
amit korábban már kivágtam



A szerelő-lyukakon keresztül minden lényeges pont hozzáférhetővé vált

Amíg a vízszerelő a házi-vízmű beüzemelésével volt elfoglalva, addig én megszereltem a bojler elektromos vezetékét. A vezeték végét a villanyszerelő korábban már bekötötte a bojlerba, s nekem tulajdonképpen csak a dugót kellett a vezeték elejére csavaroznom. 


Miután a házi-vízmű elkészült, elkezdtük feltölteni a rendszert vízzel. A vízmű rendesen dolgozott, de beletelt egy kis időbe, mire minden véget telenyomott vízzel.


A vízműrendszer működés alatt

Megemlítem azért, hogy a korábbi házamnál a legolcsóbb vízművet szereltettem be, amely nyolc évvel ezelőtt 35.000 forintba került. Mindössze öt évet bírt ki, utána cserélni kellett, mert a tartály és a csapágyazás szó szerint elrohadt. Öt év ugyan nem kevés idő, de ezen idő alatt már korábban is jelentkeztek ilyen-olyan gondok, mint például a nyomásérzékelő pontatlansága. Ugyanis az egy idő után nem akart kikapcsolni, illetve későn kapcsolt be vagy ki. Akkor apósom segített rajtam (és a Páromon, aki akkor már nálam lakott) egy új tartály és nyomáskapcsoló, majd egy új szivattyú beszerelésével. Mire a házamat eladtam, az a nyomásérzékelő is tönkrement, mert egész egyszerűen nem kapcsolt ki, ezért a rendszert csak áramtalanítás útján lehetett leállítani.

Az ilyen szívást megelőzendő döntöttem úgy, hogy megveszem a legkomolyabb vízművet, amely a piacon kapható, ezért hosszas keresgélés útján végül a Gardena mellett döntöttem, ami teljesen automatizált mindenféle beállítási és mérési lehetőség mellett, s amely 93.000 forintba került. Egyetlen problémája csupán, hogy a tartálya ennek is kicsi, ami miatt ez is ugyanolyan sűrűn kapcsol be, mint a vetélytársai. Persze ezt nagyobb tartállyal kiküszöbölhetem, de egyelőre nem tartottam fontosnak a befektetést. 


A fürdőszoba látványa a nap végén


Másnap a padló másik felének lekenése után


A padló megemelése a régi kis faház válaszfalával

A padló megemelésére végül azért kerítettem sort, mert a konyha padlójának egyenetlensége miatt úgy véltem, hogy itt szükség van rá. Ugyanis hülyén nézne ki, ha a konyha megmagasított padlója után egy alacsonyabb helyiségbe lépnénk be a fürdőszobában. Mivel a válaszfal darab már kezelve volt valamivel (ezt ránézésre látni), így szükségtelennek tartottam ezt is lekenni kátránnyal. Egyrészt, ha netán beázik mégis, akkor az alatta lévő padló felfogja a vizet (ami védi a ház alját a beázástól), másrészt pedig a kátrány szaga a legutóbb is egy hét eltelte után kezdett eltűnni, s még egy hét kellett ahhoz, hogy ne ragadjon, én pedig nem várhattam addig, mert december eleje lévén már időszerűvé vált, hogy végezzek a munkálatokkal. A padló széleit eleve kinyomtam szilóval, így gyakorlatilag nem folyhat mellé és alá semmi. 

Mire megvettem a laminált padlót, a fürdőszoba többi részére is lefektettem a pozdorja táblákat. Ez a fürdőkád és a WC-csésze miatt csak úgy volt lehetséges, ha kettévágom, mert a hatalmas táblát nem tudtam sehogy sem a helyére forgatni. A két tábla közötti hézagot akkor "töltöttem" föl, amikor a laminált padló lerakásával odáig jutottam. 


A szürke alátét-lap meglepően jól simul a padlóhoz, bár
a meglátásom szerint egy meglehetősen vacak anyag


A laminált padló lerakása nem egy nagy feladat, ezért az egész művelettel nagyjából két és fél óra alatt végeztem. Egyedül a WC-csésze lefolyásánál voltam gondban, mert nem volt hozzá körfűrészem (a pontos megnevezését nem tudom), amivel a kör alakú lyukat pontosan kivághatom. A pontos helyet úgy vettem le, hogy a lyuk szélét bekentem kátránnyal, majd ráfektetve a padlót, levettem róla a pontos méretet. 


A lefolyócső jelölése

A lefolyócső lenyomata


Nagy-nagy szerencsémre a lyukat épp a laminált lap végére kellett vágnom, így a dekopírfűrész is elegendőnek bizonyult a feladathoz. 


A végeredmény

Belátom, hogy nem lett valami szép, de mivel a WC-csésze úgyis takarja, ezért teljesen mindegy mennyire szabályos a széle. 

Végül a padlóval elkészültem, ami meglepően szép lett. Vízmértékkel nézve minden irányban vízszintes, sehol nem hubog, nem mozog, vagyis tökéletes! :)


A bejárati ajtóból nézve


A mosdópult felől nézve

A következőkben felkerül majd a szegélyléc is, majd kezdődhet a fürdőkád körüli falak burkolása, valamint a fürdőkád oldalának fedése, amit a pozdorjára szerelek majd rá.






5 megjegyzés:

  1. Az a felső kép nagyon szép. Ha a tied is ilyenre sikerül, akkor nem lesz gond az eladása. Jó munkát!

    VálaszTörlés
  2. Ez a laminált padló vízálló kivitel?
    Ha nem, akkor hogy bírja a vizet?
    És ha jól, akkor milyen márka/típus? :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mindegyik laminált padló felülete vízálló, viszont az illesztéseknél nem bírja a vizet. Ha kifolyik a víz, akkor azt érdemes mielőbb feltörölni, mert ha beszivárog az illesztésekbe, akkor ott felpöndörödik. Erre kitaláltak egy tömítő folyadékot, aminek nem tudom a nevét. Nem is kerestem, bevallom. Én a fürdőkád mellé leterített kisméretű szőnyeggel védem a padlót a kifröccsenő vagy lecsöpögő víz ellen.

      Egy honlapon ezt olvastam az imént: Ebédlőben, konyhában, toalett helyiségben, előszobában - ahol nagyobb a valószínűsége, hogy helyenként a kelleténél több víz jut az illesztések közé - már lefektetéskor vonjuk be a csaphornyok felületét vízzáró tömítő folyadékkal (click guard). Régebben a ragasztó szigetelte a nedvszívó felületeket, a click rendszernél ezt a tömítő folyadék biztosítja. Így nem szennyeződhetnek el az illesztési vonalak, egységes marad a felület. A lazábban tapadó szennyeződéseket jól kicsavart, alig nedves textíliával feltörölve könnyű eltávolítani. Az erősebben szennyezett padlófelületekhez csak kizárólag laminált padlóhoz kifejlesztett tisztítószert használjunk. A nedvesen feltörölt padlót száraz törlőruhával azonnal töröljük szárazra. A padló ugyan elektrosztatikusan nem töltődik fel, viszont még az enyhén nedves felületek is gyorsabban piszkolódnak be.
      Esetenként a leeső kemény és súlyosabb tárgyak felületi sérüléseket okozhatnak. Ezeket a mélyedéseket a szakboltokban kapható, különböző színtónusú javító tapasszal kell mielőbb kijavítani. A javító paszta könnyen síkba simítható, vízzáró és megakadályozza a mélyedés elszennyeződését.

      Törlés
  3. Köszönöm a választ.
    Akkor ezek szerint kis odafigyeléssel megelőzhető a megdagadás normál padló, normál lerakás, vizes helyiség esetén is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nálam semmi baja, de persze nem ildomos lelocsolni. A cseppeket, párát bírja.

      Törlés