2017. szeptember 1., péntek

40. rész - Térkövezés

Augusztus utolsó napján ismét nagy fejszébe vágtam a fámat: elindult a térkő-hadművelet, amely az udvar előterét hivatott rendezni.

Még sosem raktam le térkövet, ezért kissé félve vágtam bele a munkálatokba, viszont erősen motivált a tudat, hogy a saját eőm befektetésével rengeteg pénzt spórolhatok meg.

Elsőként a terepet kellett rendbetennem. Ez abból állt, hogy lecsupaszítottam a parkolónak szánt területet, amit alapozás gyanánt murvával terítettem be. A ház mellé három autó fér el, de a plusz parkolóval még két személygépkocsinak biztosítok helyet. A parkoló kialakításával végülis az lesz a lényeg, hogy ha két autó áll a ház mellett, akkor egyik sem fogja akadályozni a másikat a ki- és beállás során.

A ház melletti három méteres sávot újabb négy méterrel toldottam meg


A munkafolyamat lényege az volt, hogy a felső 15 centis talajréteget leszedtem, amelynek helyére murvát döngöltem le. A kitermelt földdel pedig feltöltöttem a szomszéd kerítése felé eső részt. Ennek határvonalára támfalkövet fogok tenni.

Kialakítás közben

A lomok odébbtétele után ismét gyalulás

A terület teljes murvázása után megérkezett a térkő: összesen 35 négyzetméter. És bár mégegyszer ennyire lesz szükségem, ideiglenesen megelégszem a ház melletti részek leburkolásával is. 

A teljes területre nem elég a három és fél raklap, 
de később majd kiegészítem a hiányzó részeket

Aznap igencsak kapkodósra sikerült a napom, ugyanis egész délelőtt murvát talicskáztam, és még nem voltam vele kész, amikor bejelentkezett a térköves, hogy úton van felém. Éppenhogy sikerült elpakolnom a kapuból a murvát, amikor megjelent a teherautó a térkővel. Nagyjából egy órába került, mire a szűk bejárón át be tudott parkolni az udvarra, hogy lepakolhassa az árut, amjd miután végre elment, fél óra múltán megjött a sóder is.

A parkolóban most már egyáltalán nincs hely

Mire a cuccokat a helyükön tudtam, a Nap is leáldozóban volt, úgyhogy aznap már nem álltam neki a térkövezésnek. 

Másnap reggel viszont korán keltem, hogy minél előbb a hátam mögött tudjam a térkövezést, hiszen ezen kívül még megszámlálhatatlanul sok apróságon kell túllennem a csapadékos idő beálltáig, s nem akartam vele késlekedni.


A vízszint beállítása

Az első lapokat a kút és a ház között raktam le, majd a sarok megkerülésével rátértem a ház oldalára.


Az első óra eredménye

Mielőtt a térkövet a ház széléhez illsztettem, kátránypapírt és szurkot olvasztottam a ház talapzatához. Később még sziloplaszttal kinyomom a ház és a térkő közötti réseket, a lambéria alja pedig a fal teljes hosszában kap majd egy 6x6-os pipalécet.



A két szürke találkozása

A feladat egyébként nem volt olyan könnyű, mint gondoltam, mert a sóder megfelelő tömörítéséhez rengeteget kellett gumikalapácsoznom, ráadásul mindezt görnyedve. 

Nap végére az első sor zsalukő a helyére került, ami pontosan egy raklapnyit cuccot jelent. Az eső is elkezdett szemerkélni, így letéve a lantot, nyugovóra tértem.




Az első benyomásom alapján elmondható, hogy a ház szürkéje abszolút illik a térkő szürke színéhez. Jó választás volt mindkettő!

A kapun belépve, már most teljesen más érzés támadt bennem, mint a térkövezés előtt. Komolyabbnak, sterilebbnek, rendezettebbnek tűnik minden, holott eddig csupán csak egy járdányi szakaszt tettem le a helyére. Vajon milyen lesz az összkép, ha a teljes terület burkolásra kerül? Milyen lesz pázsitszőnyegezés után a parkoló és a szomszéd közötti rész?

A térkövezés szeptember folyamán apránként haladt, mert vagy az időjárás fordult kedvezőtlenné, vagy más elfoglaltságok miatt nem tudtam rá kellő szabadidőt fordítani. Október elejére a három és fél raklap kő elfogyott, így rendelnem kellett újabb kettőt. Azt már tudtam, hogy még ezzel a két raklappal sem tudok leburkolni a terveimnek megfelelően mindent, viszont a kocsival már legalább beállhattam.

Az alábbi képek a két raklap lerakása után két héttel, október 23-án készültek:



A ház mellé elegendő volt, de a parkolóra már nem futotta

A térkő és a kapu találkozása

A térkövezést a kaputól 30 centire abbahagytam, hogy amikor jövőre az új kaput építem, annak alapozásánál ne kelljen felszednem a már lerakott lapokat. Egyébként a bal oldali kapuszárny lógása miatt nem lehetett kinyitni a kaput, így muszáj voltam levágni valamennyit az aljából. A jobboldali kapuszárny szerencsére épp elfér a térkő fölött.

A ház melletti rész a kapuból nézve

A térkő ára 260.000 Ft, a 6 m3 murváé 31.000 Ft, a sóderé pedig 26.000 Ft volt fuvarral együtt.

Ezután következett egy hosszú és unalmas, szürke tél...

.

.

.

.

2018 február elején aztán jött egy melegebb idő, amelynek hatására rendeltem 4 raklap térkövet. Mivel a ház előtti rész meglehetősen kaotikus állapotokat mutatott, ezért halaszthatatlanná vált annak mielőbbi rendezése.

A bejárat előtt, a teljes fal hosszában egy faterasz volt korábban, amit végül el kellett bontanom. Az első elképzelésem szerint a faterasz a hátsó kertig tartott volna - nagyjából 60 négyzetméteren - befedve vele a régi ház betonalapját, de végül úgy döntöttem, hogy a faszerkezetet elbontva inkább leburkolom a ház előtti részt is, kialakítva ezzel egy egybefüggő teret a ház melletti térköves résszel. 


A faterasz még a ház előtt

A fateraszt az elbontása után rögtön áthelyeztem a régi faház alapjára:


Az áthelyezés utáni kép
(sajnos még sok-sok teraszburkoló padlóra van szükség)

A ház előtti rész rendbetétele már két éve húzódott, amelyből mára teljesen elegem lett. Alább látható a lényeg:


Undorító rumli

A terasz eddig elkészült része

Mivel a régi faház alapja töredezett volt és enyhen lejtett, ezért a terasz szerkezetét műanyag bútorlábakkal hoztam szintbe. Sajnos nem volt más anyagom, így abból tudtam dolgozni, amit itthon találtam. Végül is szerintem ez is megfelelt a célra.



A gyerek homokozójából nézve, talajszinten

Miután a szemetet és a fahulladék feltakarítottam, jöhetett a terület feltöltése. Ehhez rendelnem kellett 4 köbméter 0-20-as murvát, majd 5 köbméter homokot.


A térkő és a homok


A feltöltés kezdete

Az első két sor térkő lerakása után: 



Majd feltöltés közben:



A bejárati ajtóból szemlélve

Miután a területet feltöltöttem, jöhetett egy hosszú tömörítési folyamat. A murvát rétegenként locsoltam és döngöltem, gépi segítség nélkül kézi erővel:


A tömörítés nagyjából egy hétig tartott

A térkövezési munka tulajdonképpen ezután indult be igazán:


Nagyjából 5 centi homok került a térkő alá

Alaposan le kellett döngölni a térkövet is

Már csak három sor van hátra a végéig

Április közepére be is fejeztem a munkálatokat, viszont a homokozóig vezető járdát már nem tudtam befejezni, valamint a parkolóra sem jutott térkő.


Az utolsó sor térkőre fog ráfutni a terasz deszkaburkolata,
amelyre egyetlen lépcsőfokkal lehet majd fellépni

A bejárati ajtóval szemben még kelleni fog 1 köbméter murva
(ettől balra lesz kialakítva egy kerti tó, valószínűleg majd jövőre)

Ahol az üres raklapok vannak, ott lesz majd a parkoló
(sajnos ide is kell még két raklap térkő, de egyelőre nincs rá pénzem)

Az összefüggő térköves terület
(így már kezd pofásabb lenni a ház környezete)

Az udvarral és a házzal még rengeteg munka van, viszont ezekre már egyáltalán nincs anyagi forrás.

Ahogy az látható, a ház tetejének élét még le kell fednem, valamint a tető aljának festése után a tetővilágítást is be kell kötnöm. Emellett az udvart is fel kell töltenem földdel, amelyre idén gyepszőnyeget terítek. Mindez temérdek pénzbe kerül.

Az udvar feltöltését egyébként már elkezdtem, de egyelőre még nincs annyi képem, hogy érdemben ismertessem a munkálatokat. Erről majd később fogok írni.

Az újabb 4 raklap térkő 200.000 Ft-ba került, míg a murva 23.000 Ft-ba. 






1 megjegyzés: